E-jolla

E-jolla on tällä hetkellä yksi suosituimmista olympialuokkien ulkopuolisista kevytveneistä.  E-jolla on yksinpurjehdittava, yksipurjeinen ja erittäin kevyt (runko 45kg) lasikuiturunkoinen, tekniikaltaan suhteellisen kehittynyt kevytvene. E-jollalla kilpaillaan kansainvälisesti, ja se on erittäin aktiivinen luokka etenkin Pohjoismaissa. E-jollan taso on kotimaassakin erittäin kova, ja lähes kaikki siinä menestyneet jatkavat olympialuokkiin tavoitteenaan menestys olympialaisissa. Se mielletäänkin yleensä purjehtijan polussa väliluokaksi, jossa valmistaudutaan vaativan olympiaprojektin eri vaatimuksiin.

E-jolla muistuttaa purjehduskokemukseltaan eniten Finnjollaa ketteryydellään ja säädettävyydellään. Se eroaa Finnjollasta eniten kokonsa ja sen tuomien muutosten myötä (mm. räjähtävämpi kiihtyvyys, erilainen vakaus, pienemmät vaatimukset purjehtijalle)

E-jolla teknisemmin

E-jollan masto tehdään hiilikuidusta design-työnä purjehtijan mittojen mukaan, ja myös dacronista tehtävä purje suunnitellaan purjehtijan (ja maston) mittojen mukaan. Purjehtijakohtainen suunnittelu mahdollistaa e-jollan purjehtimisen hyvin laajalle joukolle. Käytännössä e-jollalla voi pärjätä kovatasoisissa kansainvälisissä kilpailussa sääolosuhteista riippumatta painonsa puolesta kaikki 50-75kg painavat purjehtijat.

Huolimatta purjehtijakohtaisesta suunnittelusta e-jollan osat ovat silti suhteellisen halpoja uusien mastojen maksaessa noin 1500€, ja uusien purjeiden maksaessa noin 800€. Kaiken lisäksi purjeet ja mastot ovat erittäin kestäviä, MM-kisojakin on voitettu yli vuoden käytetyillä purjeilla ja jopa yli kymmenen vuoden ikäisillä mastoilla.

E-jollan hankkiminen

E-jollien tarjonta Suomessa on suhteellisen hyvä käytettyjen veneiden osalta. Uusia veneitä valmistaa muun muassa Winner (Italia), OS-Båtar (Ruotsi) sekä Finessa (Ruotsi). Mastojen ja puomien valmistajia on useita, muun muassa Marström. Purjeita valmistavat muun muassa WB-sails (Helsinki) sekä Green Sails (Tanska).

Tällä hetkellä hyvän käytetyn veneen saa kaikkine varusteineen Suomesta noin 3500-6000€. Halvemmalla on vaikeaa saada erittäin kilpailukykyistä venettä, mutta löytöjä voi aina onnistua tekemään. Käytetyn veneen ostossa tulee kiinnittää huomiota erityisesti rungon ikään sekä maston ja purjeen sopivuuteen.

Uuden veneen täyden varustesetin kanssa saa kaikkine kuluineen noin 10000-15000€. Uutta venettä hankittaessa kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä taitavaan purjehtijaan tai e-jollaliittoon virheiden välttämiseksi.

E-jolla Suomessa

Suomeen e-jolla rantautui 70-luvulla. Suomen e-jollaliitto (Europe Class Finland) vastaa Suomen e-jollatoiminnasta. Luokka oli erittäin aktiivinen Suomessa etenkin olympiastatuksen aikana, ja suurin osa Suomen purjehdusmaajoukkueesta vähintäänkin käytti e-jollaa väliluokkana matkalla olympialaisiin.

Luokan menetettyä olympiastatus kääntyi toiminta hetkellisesti laskuun, mutta viime vuosien aikana toiminta on palannut lähelle edeltänyttä tasoa. Vuonna 2012 rankingsarjaan osallistui 28 purjehtijaa ja suomalaisia osallistui kaikkiin kansainvälisiin arvokilpailuihin, mukaanlukien Espanjassa järjestettyihin maailmamestaruuskilpailuihin. Suuri määrä purjehtijoita on ilmoittautunut kattavalle talvikiertueelle.

Suomen E-jollaliitto valittiin vuoden luokkaliitoksi vuonna 2011.

Maailmalla

E-jollaa harrastetaan kansainvälisesti Etelä-Amerikassa ja Aasiassa asti. Suurin osa purjehtijoista kuitenkin tulee Euroopasta, jossa taso on erittäin kova ja vähintäänkin samaa tasoa kuin muissa junnuluokissa. Harrastajamäärä on erittäin hyvä, esimerkiksi vuoden 2012 Torbole Meetingiin osallistui yli 200 venettä. Maakohtaisen kiintiön omaavat MM- ja EM-kisat ovat perinteisesti käsittäneet noin 100 venettä.