Toimintakertomus 2011

EUROPE CLASS FINLAND r.y.

Toimintakertomus 2011

Yleistä

Toiminta kaudella 2011 noudatti edellisten vuosien linjoja. Pääasiallisena tulonlähteenä olivat henkilöjäseniltä saadut vuosimaksut ja Bulletiinin mainosilmoitukset. Uusien purjehtijoiden rekrytointi luokkaan onnistui jälleen erinomaisesti. Kauden aikana E-jolla purjehduksen aloitti 9 uutta purjehtijaa.

Hallitus

Liiton hallitukseen on kuulunut 7 jäsentä: Tero Tykkyläinen(pj.), Jan Lindahl (vpj.), Jukka Konttinen (rahast.hoit.), Saana Lappalainen (siht.), Sari Aalto (valmennus), Jukka Muhonen (kotisivut) ja Johannes Berg (webmaster). Hallitus kokoontui yhteensä 7 kertaa. Lisäksi yhteydenpitoa on hoidettu sähköpostitse ja puhelimitse kokousten välillä.

Hallitus on jatkanut yhteistyötä Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n (SPV), kansainvälisen E-jollaliiton (IECU) ja pohjoismaisten E-jollaliittojen kanssa. IECU:n vuosikokoukseen, joka järjestettiin Gravedonassa MM-kisojen yhteydessä, Suomesta osallistui Juha-Pekka Laaksonen.

Kilpailutoiminta ja kilpailutuloksia

MM-kilpailuihin Italian Gravedonassa osallistui 7 purjehtijan joukkue: 4 miestä ja 3 naista. Olosuhteet olivat purjehtijoillemme haasteelliset eikä tällä kertaa saavutettu sijoittumista 20 parhaan joukkoon. Hyviä lähtösuorituksia tuli, parhaana Miikka Nikkilän (TPS) 2. sija ja Erik Lindahlin (EPS) kaksi voittoa hopeafleetissä. Erik myös voitti hopeaa hopeafleet-sarjassa.

Juniori EM-kilpailut järjestettiin Saksassa Travemûndessa heinäkuun lopulla melko kevyissä oloissa. Suomea kisoissa edusti 6 poikaa. Parhaasta tuloksesta vastasi Risto Pesola (TP) ollen 43. Poikien sarjaan osallistui 90 kilpailijaa.

Juniori PM-kilpailut purjehdittiin samaan aikaan heinäkuun lopussa Tanskan Sonderborgissa ja siellä nelihenkinen joukkueemme saavutti loistavan menestyksen: Miikka Nikkilä (TPS) voitti poikien sarjassa kultaa ja Julia Toroi (EPS) tyttöjen sarjassa hopeaa Venla Soinin (TPS) sijoittuessa hyvin viidenneksi. Poikien sarjaan osallistui 50 ja tyttöjen sarjaan 16 purjehtijaa.

Avoimen luokan Suomen mestaruuksista kilpailtiin HSK:n isännöimänä elokuun lopulla. Suomen mestariksi purjehti Miikka Nikkilä (TPS), hopeaa sai Nina Ramm-Schmidt (NJK) ja pronssia Julia Toroi (EPS). Kilpailuun osallistui 27 purjehtijaa, joista 7 naista.

Junioreiden Suomen mestaruus ratkottiin junioriluokkien yhteisissä SM-kilpailuissa Turussa, jossa luokan Suomen mestariksi purjehti Leo Tykkyläinen (EPS), hopeaa sai Risto Pesola (TP) ja pronssia Noa Moilanen (TP). Kisaan osallistui hienosti 22 purjehtijaa.

Kotimainen Ranking-sarja koostui kuudesta kilpailusta. Ranking-sarjan selvään voittoon purjehti Miikka Nikkilä (TPS) uusien edellisen vuoden voiton, toiseksi sijoittui Okko Konttinen (HSK) ja kolmanneksi Marinella Laaksonen ( EPS). Ranking sarjan osallistuja-määrä oli yhä hyvällä tasolla ollen 36 purjehtijaa, joista naisia oli 10. Kilpailijoiden aktiivisuutta kuvaa hyvin se, että 25 purjehtijaa osallistui vähintään kolmeen kilpailuun.

Muihin kansainvälisiin regattoihin purjehtijamme osallistuivat aktiivisesti. Torbolen 13th Europe Meeting -regattaan pääsiäisviikolla Garda järvellä 13 purjehtijaa, Ruotsin JuSM-kilpailuun Arkösundissa 4, Open Weekiin Gravedonassa 2, Olympiska regattaan Saltsjödadenissa 7 ja Elitserien III –kisaan Västeråsissa 7. Parhaina suorituksina Olympiska Regatan suomalaiskärki eli voittaja Risto Pesola (TP), hopeaa Julia Toroi (EPS) ja 4. sija Venla Soini (TP); Ruotsin JuSM-kisoissa Venlan 6. sija ja Miikka Nikkilän (TPS) 7. sija; Elitserien-kisassa Miikan 8. sija ja Erik Lindahlin (EPS) 13. sija Torbolessa.

Valmennustoiminta

Valmennustoiminta toteutettiin kokonaan leirien osallistumismaksujen avulla. Kotimaassa järjestettiin neljä valmennusleiriä ja ulkomailla yksi, joissa toteutui yhteensä 17 leirivuorokautta. Leirien osallistujamäärät vaihtelivat 5-13 purjehtijan välillä. Arvokilpailuissa valmentajina toimivat Märt Loog (JuEM) ja Krista Olander (JuPM).

Tiedotus ja muu toiminta

Liiton jäsenjulkaisu E-jolla Bulletiini julkaistiin helmikuussa 2011 painoksena 800 kpl. Se postitettiin jäsenistölle ja osalle pursiseuroja ja lisäksi sitä on jaettu venemessuilla sekä liiton tapahtumissa kauden aikana.

Liiton www-sivuilla on kerrottu ajankohtaisista tapahtumista ja raportoitu kilpailutuloksista.

Luokan arvokilpailuista ja tärkeimmistä ulkomaan harjoitusleireistä on uutisoitu kotisivuille lähes päivittäin. Sähköpostitiedotteilla on tehostettu liiton www-sivuilla tapahtunutta tiedottamista.

Tero Tykkyläinen